7 Dis 2011

Tips Beli Kasut.

Assalamualaikum.

Hai-hai! I'm back ! HAHA :D

Actually, aku buat post pasal entry nih sebab aku nak berkongsi tips untuk beli kasut. Yang pastinya, mestilah kasut baru kan. Kasut lama belum lagi kot. *sebenarnya tak tahu :P* Tips yang aku bagi nih pulak based on pengalaman aku time beli kasut. Serba sedikit apa yang aku tahu bila nak beli kasut. If ada yang terkurang tu, aku minta maaf awal-awal lahh yea. If ada yang aku tak tahu, tapi korang tahu . Just let's me know too ! :D


Jom ! Straight to the tips :)

BELI kasut time petang or malam. Selalu orang cakap camni kalau nak beli kasut baru. Eh, ye ? Why ? Sebab kaki mengembang time-time cam tu. Eh, tak boleh beli pagi ke ? Well, aku tak cakap pun tak boleh. Kalau nak, beli ajelah. Tapi better petang or malam laa. Korang try fikir. Kaki mengecut time pagi, then korang pergi kasut beli time pagi 'Wahh, sukanya. At last dapat kasut favourite I'. Tapi, bila korang nak pakai petang or malam dimana kaki korang mengembang, agak-agak cukup-cukup muat kah kaki korang dengan kasut time nak pakai ? Beli time kecut, pakai time kembang. Got it ? Jangan nanti jadi my worst shoes I ever had sudah :P Melainkan kalau korang adalah orang yang sangat bertuah (^_^)


TRY your shoes girls ! JANGAN beli berdasarkan apa yang korang tengok saja. Korang tengok 'Ouh, I love it'. So, korang minta saiz kasut, then korang beli terus tanpa cuba kasut baru korang tu and blah. Ok, bye-bye. Pheww. Ingat ! We all know that different brand, different size even dia cakap yang saiz kasut is same -_-' And, bila korang dapat kasut korang tu korang TRY tau :D Try kedua-dua belah kasut. Ini penting. Try dua-dua kasut, berdiri tegak and be model girls ! Catwalk terus, rasa yang korang tu model paling top kt dunia ni. Biar kalah America's Next Top Model tuhh. Hehe, gurau-gurau. Try berjalan dengan kasut korang bakal beli tu ok. DONT'S just duduk, try sebelah kaki aje just because the design gila hot and the size suits your kaki. Tak bermaksud kasut tu betul-betul selesa sepenuhnya dengan kaki korang tu. Lagipun, korang mesti berjalan punya, bukannya nak duduk saja kan. Ye tak ?

PILIH kasut yang betul-betul muat dengan kaki korang dan bukannya longgar/ketat. Kalau aku beli kasut, aku memang selalu pastikan kasut tu tak longgar or ketat dengan kaki aku. Aku nak muat-muat dengan aku. Kalau takde jugak, takdenya aku nak beli. Sebab kalau longgar, confirm-confirm tak selesa sebab sikit-sikit kaki nak terkeluar dari kasut. Kalau ketat pulak, confirm-confirm kaki sakit or melecet, and I very hate it. Kalau korang kata kasut ketat, nanti lama-lama longgar tu takdenya aku nak ikut jugak. Aku tetap tak nak :P Hehe, bukannya apa. Kalau korang beli ketat jugak memang dia akan kembang dan longgar but, sebelum kembang and longgar tu kaki korang tetap jugak sakit dan melecet dan nak ke korang kasut cantik tapi kaki ada parut sebab melecet ? Unless you want to take the risk and unless you nak pakai just for one night.



AND aku nak bagitau satu benda nih. Benda ni atas korang lahh. If korang nak beli, korang beli lah. Lagipun duit korang kan. Tapi bagi aku maybe aku fikir dua tiga empat lima kali jugak lak. Hehe, tapi kalau dah berkenan beli sudah :D Korang tengok gambar bawah nih. High heels dengan sling back dia getah. Sling back yang dibulat merah tu.


Tak kisah lah kasut apa pun, tapi yang jenis sling back dia getah. Jenis yang sling back getah nih kalau pakai lama-lama dia akan loose. Benda nih terjadi kat aku. Dua kasut aku yang jenis sling back getah loose ! Kasut fav aku pulak tuh. Maybe sebab dia getah, tu yang loose dan longgar sebab aku selalu pakai. Yelah, dah nama pun fav kan. Baru-baru ni kan kat Penang ada Cup Prix, aku pergi pakai salah satu kasut aku yang sling back getah nih laa. Asyik-asyik kaki terkeluar dari kasut. Sikit-sikit kasut terkeluar dari kaki. Ehh ? Mana-mana lah :P Haa, loose punya pasal. Rasa macam nak baling aje kasut tuh dalam laut ! Grrr.
Okla, tu aje la tips dari aku :D

Till then.
Ok, bye :)

P/s : All image credit to Google.

0 Kritikan: