21 Jun 2011

Penjagaan Diri - untuk perempuan

Assalamualaikum.

Hai-hai ! Hari ni bersama saya ELA untuk berceloteh tentang penjagaan diri dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Erk ? Hehe , tak ada lahh . Just main-main aje . Okay , tengok title please :) Thank you . Penjagaan diri ? Apa itu penjagaan diri ? Mesti semua orang tahu kan . Yelah , tak kan la tak tahu kot . Eh , jap . What ? Tak tahu ? Meh nak sekeh ! HAHA . Okay-okay , gurau aje . Apa ada dengan penjagaan diri ni ? Penjagaan diri ini adalah macam mana nak jaga diri untuk lebih sihat , cantik dan berkeyakinan dari segi kecantikan . Err , sebenarnya dari buah fikiran aku sendiri lah. Maknanya cara jaga diri dari segi kecantikan , kesihatan dan lain-lain mengikut cara aku . Eh , aku tak cakap belit kan ?


Image : Google


Kecantikan tak semestinya bila kita make up aje , kita cantik . Menang lah cantik bila make up . Tapi sebelum kita make up pun , kita mestilah nak nampak cantik kan ? Maksud aku , sebelum korang apply foundation tak semestinya korang nak apply terus foundation kan ? Mesti nak kena cuci muka dulu kan sebelum ber-make up . Tak kan la muka sememeh macam orang baru bangun tidur terus nak make up kan ? Kita mesti nak muka kita fresh sebelum make up . Betul tak ? Okay , back to our topic . Kalau ikut aku lah, aku tak kan keluar rumah tanpa penjagaan diri . Bila nak keluar jalan-jalan la . Takat keluar depan rumah nak sidai baju aku tak kisah pun . Hihi :P Okay la . Sebelum aku merapu sampai lari tajuk , lebih baik aku terus ke point dia terus kan .

Image : Google


Bagi aku lah , penjagaan diri ni start bila kita lepas mandi . Kenapa lepas mandi ? Sebab lepas mandi lah kulit kita FRESH . Time tu jugak pori-pori kat muka kita terbuka kan. Time tu lahh kita start mulakan penjagaan diri . Memandangkan ini cara penjagaan diri aku , so aku nak share lah apa yang aku buat kat diri aku lepas mandi . Kalau korang rasa nak ikut , dipersilakan . Kalau tak nak pun takpa. Tapi , kalau ada salah silap aku minta maaf awal-awal dan kalau ada cara aku yang silap dan korang nak betulkan , lagi sekali dipersilakan :)

Sebelum korang gunakan apa-apa produk untuk diri korang , make sure badan korang bebas dari air. Lap kering-kering badan korang !

Okay , let's start.
  • Kepala / Rambut
Kalau aku basahkan rambut , maknanya rambut aku bersyampoo dan aku lembutkan dengan conditioner . Lepas mandi , aku keringkan rambut dengan semulajadi which mean aku tak guna pengering rambut . Lagipun rumah aku takda lak pengering rambut . Tak pernah beli pun . So , aku just lapkan lebihan air dengan tuala , dan biarkan aje rambut aku kering sendiri . Kalau korang nak keringkan rambut pakai pengering rambut pun , tak kisah lah . Terpulang .

  • Muka
Kalau muka lak , time mandi macam biasalah . Cuci muka dengan pencuci muka . Jangan bedal dengan pencuci baju lak . Hehe :P Lepas mandi lak aku tak pakai apa-apa pun . Aku cuma letak tipis-tipis pelembap bila mana aku rasa kulit muka aku kering . Kalau tak kering tak pakai lah . Okay , sebenarnya cara aku ni tak betul tau . Aku buat macam tu sebab aku tak pakai apa-apa produk muka sebab muka aku berjerawat . So , aku memang tak pakai apa-apa . Tapi , cara yang betul sebenarnya lepas muka kita dicuci dengan sabun , kita kena lah pakai toner , lepas tu lak pelembap . Tu kalau duk rumah lah . Kalau nak keluar lak pakai la sunblock , foundation , eye shadow , mascara dan lain-lain lah *kalau rasa nak ber-make up. Tapi make sure pakai sunblock sebab bila kita keluar muka kita mestilah dilindungi oleh cahaya matahari . Nak ke muka gelap ? Kalau pakai tudung lak , muka berbelang . Nak ke ? Hehe. Apa jua yang korang pakai , korang urutlah naik ke atas ye . Bukan ke bawah tau , muka kedut nanti :) Sebelum sentuh muka , make sure tangan bersih !

  • Hidung / Telinga
Kalau hidung tu ada taik , korek aje lah . Ikut lah nak guna jari mana pun . Tapi jari sendiri lah weh . Jangan guna cari orang lain lak :P Lepas tu jangan lupa cuci tangan tau ! Jangan jadi pengotor . Telinga lak , guna cotton bud untuk cuci .

  • Leher
Leher lak ek ? Apa aje yang korang guna untuk leher ? Aku pakai losyen aje . Tapi, apa yang aku buat lah bila cuci muka , cuci leher sekali .

  • Ketiak
Pakai deodorant yea . Supaya tak berbau .

  • Tangan / Kaki
Pakai losyen . Guna lah losyen kegemaran korang dan sapu pada seluruh tangan dan kaki .

  • Badan
Pakai losyen , pastu bedak bayi . Biar tahan lama sikit . Pastu pakai baju , seluar etc .


Okay , memandangkan ini cara aku memang la simple kan . Simple dan tak perfect! Cara korang mungkin lagi perfect . Tapi , bagi aku biar simple . Janji aku ada masa nak bermanja dengan diri aku sendiri . Bila aku buat semua tu kan , aku rasa fresh sangat ! Lagipun , aku kan selalu busy . Jarang ada masa terluang . And now, aku lagi yakin nak keluar rumah sebab dah yakin dengan diri sendiri .Kita kena yakin dengan diri sendiri ! Aku memang lebihkan losyen . Sebab kebaikan losyen kan untuk melembapkan dan mencantikkan kulit . Nak-nak lagi losyen yang mencerahkan . Tapi , aku pakai satu losyen aje . Tak campur-campur . Campur pun takpa kot . Kan kebaikan dia sama aje. Apa-apa pun terima kasih sebab baca sampai habis .

I'm may NOT perfect ,
but I'm always ME !

Ok, bye :)

0 Kritikan: